PLUMP, såhär går det till:

Man kan vara i princip hur många som helst. Eller ja, nästan. Men i alla fall. Man delar ut så många kort som det går till varje spelare så att alla har lika många. Sedan kollar alla på sina egna kort, och sorterar korten efter färg. Sedan ska man tänka på hur många "stick" man ska ta. Ess är högst. Om man har ett ess och en kung i samma färg är det antagligen ganska självklart att man får ett stick för båda två. Ni kommer nog fatta sedan. Sedan säger vi att jag vill ta tre stick. Då säger man ett, två, tre och så visare man med händerna hur mångastick man tror man kommer ta. Då börjar själva spelet.

Den som har bjudit flest börjar. Om två eller flera har bjudit mest, så får den som sitter närmast den som delade åt klockans håll, börja. Den slänger ut ett kort. Och alla andra måste slänga ut ett kort i samma färg. Den som har högst kort i den färgen får det sticket. Den som hade högst tar sitt stick och slänger ut ett nytt. Nu gäller det att tänka smart. Man får inte ta varken för mänga eller för få stick. Så om man klarar att ta så många stick man har valt den omgången tills korten på handen är slut, får man poäng. Man får så många poäng som man gissade hur många stick man skulle ta + 3. Men om man har tagit för många eller för få stick så får man en "plump". Alltså noll poäng.

Nu säger vi att vi är fyra som spelar. Alltså var det 13 kort till varje spelare förra omgången. Nu ska man dela ut 12. Sedan gör man likadant ända ner till ett eller två. Sedan räknar man ihop poängen, och den som har flest poäng har vunnit.

Nu ska jag visa lite bättre genom att skriva ett exempel på när fyra spelare spelar.

En delar ut korten. Jag sitter spänd och väntar på att alla ska bli utdelade. När de är utdelade kollar jag lite finurligt på mina kort. Jag sorterar dem i färg och storleksordning. Jag har fått upp dessa kort:

Ruter: ess, kung och nio
Klöver: knäckt, tio, och två
Spader: kung, dam, fem, tre och två
Hjärter: Knäckt och fyra

Hm. Jag kommer bergis få esset och kungen. Så jag har två säkra stick. Sedan har jag en kung och en dam i klöver. Jag kanske får för en av dem. jag tar nog den risken. Alla kort är ju utdelade nu, så jag kommer nog att klara mig på tre stick.
   Nu har alla lagt ihop sina kort. Dags att visa min gissning. Ett, två, tre. Alla lägger sitt antal fingrar. Den som är ansvarig för poängen skriver ner de bjudna sticken. Du bjöd tre, du bjöd fem, du bjöd två, och jag bjöd fyra. Alltså vill ingen ha stick, eftersom det bjöds en för mycket för att det skulle kunna gå jämt ut. Den som bjöd fem börjar. Den slänger ut hjärter ess. Jag slänger ut min knäckt, eftersom den är farlig, och jag inte har räknat med att få för den. Alla måste slänga samma färg. Fast om man inte har den färgen som slängs ut, så får man söänga ut ett annat.

Omgången med tretton kort var är slut. Det slutade med att jag fick tre stick, medan spelaren som ville ha fem stick fick ett för mycket. Den spelaren fick en plump. Alltså noll poäng. Vi andra fick våra bjudna stick + 3 poäng. Alltså 6 poäng, 5 poäng och 7 poäng. Nu spelar vi likadant ända ner till ett eller två.


Hoppas ni förstod. Det är lite komplicerat, jag vet. Men testa. Det är faktiskt mitt favoritkortspel!


Kommentarer
Postat av: Indra

Bara lax? Men lax är mums också!



Kram

2009-05-25 @ 15:00:10
URL: http://enblandmiljonerandra.blogg.se/
Postat av: emma

haha tror jag spelat det en gång, det e faktiskt roligt :)

2009-05-27 @ 18:03:57
URL: http://emmmsaanss.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0